Mar 31
2011

Skitur 2011 Mars 31

Filed under: Skitur , Bymarka , Langrenn

Prøvde ut Trolla som startsted for første gang. Ikke helt fornøyd med det, men artig å gå i nytt landskap. Det var skikkelig påskestemning i dag hvor temperaturen gikk fra 2 til 6 grader i løpet av turen. Skiene fungerte mye bedre etter en liten preppe session.

Trolla - Vintervatnet - Fjellsætermyra - Grønlia - Vintervatnet - Trolla (22.3 km)

Beskrivelse

Jeg liker å teste ut nye deler av bymarka, derfor startet jeg i dag på Trolla. Til å begynne med fant jeg ikke skiløypa, så jeg kjørte en runde rundt på trollahaugen før jeg fikk spurt noen. Det var begrenset med parkeringsplass (max 2-3 biler) og jeg måtte gå opp en bratt sti før jeg kom til løypenettet.

Trolla

Måtte klatre opp denne stien før jeg kom til skiløypene. Glatt og bratt. Havnet på rumpa på vei ned.

Turen fra Trolla og inn til Vintervatnet er seig. Det er mye slak oppover. Det var litt glatt i sporene, men utenfor så hadde jeg spikerfeste. Vel fremme ved myra ovenfor Vintervatnet (7.7 km) hadde jeg endelig litt utforkjøring å se frem til. Fulgte lysløypa ned til Storsvingen (10.3 km) hvor jeg måtte endre planene mine. Opprinnelig hadde jeg tenkt å ta en runde i enten 3 km eller 5 km (alt etter form), før jeg dro ned til Grønlia. Men kroppen begynte å bli sliten og drikkeflasken var tom. Bestemte meg for å gå rakeste vei til Grønlia for å fylle på med drikke og Kvikk Lunsj.

Ble vel ca 10 minutter pause på Grønlia (14.3 km) før jeg gikk løs på 1.7 km med bratte oppoverbakker i Skjelbreidalen. Denne er tung, men spikerfeste utenfor sporene gjorde at jeg nesten ikke trengte å gå fiskebein. Klarte å bøye staven min da jeg fikk et glepptak midt i bakken. Heldigvis knakk den ikke, så det var fullt mulig å fortsette å bruke den.

Snart på toppen av Skjelbreidalen

Snart på toppen av Skjelbreidalen.

Vel oppe på Vintervatnet igjen bars det greit nedover mot Trolla. Temperaturen hadde steget en del, slik at sporene var myke og porøse. Det medførte at jeg ikke fikk den gode gliden nedover som jeg hadde håpet på.

Før turen hadde jeg preppet skiene mine. Først brukte jeg rensespray og fiberduk for å fjerne gammelt skitt og lort. Så brukte jeg finkornet sandpapir på rubben, og til slutt brukte jeg fluor spray på rubben for å motvirke ising. Alt i alt så fungerte dette ganske bra. Både glid og feste var bra (litt dårlig feste i skisporene, og litt dårlig glid utenfor skisporene). Jeg har fortsatt ikke prøvd å legge på glider. Spent på virkningen av det.

Teknisk data

Start:   Trolla
Stopp:   Trolla
Antall pauser:   1
Lengde:   22.3 km
Tid:   2 timer og 35 minutter
Gjennomsnittsfart:   8.63 km/t
Temperatur:   3.0 °C
Ski:   Rubbeski (Zero ski)
Festepreparering:   Fint sandpapir og fluorspray til rubben