Mar 10
2011

Skitur 2011 Mars 10

Filed under: Skitur , Bymarka , Langrenn

Toppen av Storheia, bymarkas høyeste fjell. Litt bratt de siste 200 meterene, men vel verdt det.

Storsvingen - Stykket - Lindboløypa - Storheia - Elgsethytta - Storsvingen (17.1 km)

Beskrivelse

Turen starter med flater og mye nedoverkjøring helt til du kommer til Marka. Den første klatreetappen kommer med den beryktede Lindboløypa. Jeg hadde aldri gått den før, men hadde hørt utallige historier om hvor bratt den er osv. Etter min mening er det oppskrytt. Det er riktignok mye oppover, men det gikk helt fint å gå der. Jeg synes løypa opp Skjelbreidalen er verre.

Oppe på myrflata ved Kvistingen gjaldt det å finne løypa opp. Jeg hadde kun vært på Storheia om sommeren, så jeg visste ikke helt hvor skiløypa gikk. Etter å ha gått et stykke langs Kvistingen uten å finne et skispor som førte i retning av toppen (Storheia lå allerede bak meg i terrenget), bestemte jeg meg for å forlate den oppkjørte løypa og ta til venstre oppover. Jeg gikk rundt 300 meter før jeg havnet inne på løypa til Storheia.

På vei opp til Storheia

På jakt etter skiløypa til Storheia.

Siste del opp til toppen var ganske bratt. Jeg måtte ta av meg skiene og delvis krabbe opp. Men det var verdt det. Utsikten fra Storheia er fantastisk. Du har 360 graders panoramutsikt.

Toppen av Storheia

Toppen av Storheia med utsikt mot Flakk/Rye på Byneset og Trondheimsfjorden i bakgrunnen.

Happy camper på toppen av Storheia

Happy camper på toppen av Storheia. Gråkallen og Trondheim i bakgrunnen.

Turen hjem gikk innom Elgsethytta, videre mot Gråkallen og ned Torshaugsløypa før jeg svingte av mot Storsvingen parkeringsplass.